Hûh. Sorry wat zeg je?

Off
Gitta de Zwart // Heldere illustraties voor heldere verhalen.

Tijd voor weer een tip van Git: Gebruik heldere (visuele) taal

*voor alle mensen die ingewikkelde interne boodschappen communiceren*

 

Je kent het vast wel. Vol enthousiasme ga je naar een presentatie of workshop. En dan begint iemand met praten… “Na uitvoerig onderzoek en afstemming met verschillende stakeholders is besloten om de visie aan te scherpen in samenwerking met multifunctionele teams binnen de organisatie. Dit is een uitstekend voorbeeld van co-creatie in een agile omgeving.” Na de eerste zin was ik al afgehaakt. Jij ook?

 

Zo zonde! Hoe kun jij ervoor zorgen dat dit jou niet overkomt?

 

#1 Bereid je goed voor en verdiep je in de behoeftes van je doelgroep
Je doelgroep kunnen bepaalde klanten zijn, maar ook collega’s of medewerkers. In het laatste geval ga je bijvoorbeeld een nieuw medewerkersportaal introduceren of een nieuwe strategie. Als je hiervoor een presentatie voorbereidt, moet je je afvragen: wat wil je wilt bereiken, en wat de behoefte is van je doelgroep. Dit zijn de uitgangspunten bij het uitwerken van jouw verhaal. Hiermee creëer je een sterke basis, en zorg je ervoor dat de nadruk ligt op onderwerpen die relevant zijn voor de doelgroep. Zie voor meer informatie en tips mijn eerdere blog.

 

2# Verdiep je in taalgebruik en kennisniveau
Daarna kun je je verhaal gaan uitwerken. Dat doe je in je eigen woorden. Logisch, maar realiseer je wel dat jij de specialist bent en dat je waarschijnlijk zelf veel vakjargon gebruikt. Gesneden koek voor jou dus, maar niet voor je publiek. Verplaats je daarom in je doelgroep en vraag je af welke woorden je het best kunt gebruiken. Want als je heldere en aansprekende taal gebruikt, komt je verhaal aan.

Hoe doe je dat dan:

  • Onderzoek welke woorden je doelgroep gebruikt, en verwerk deze in je verhaal.
  • Als je dan toch nieuwe terminologie gaat introduceren (soms kun je niet anders). Doe dit dan aan het begin van je presentatie, zodat iedereen begrijpt wat je gaat zeggen.
  • Test of je doelgroep je verhaal begrijpt.  Vraag een aantal collega’s die weinig over jouw onderwerp weten. Door het testen van je presentatie of workshop kom je erachter of je publiek begrijpt waar je het over hebt.

 

3# Gebruik visuals bij je tekst
Je voelt ‘m natuurlijk al aankomen 😉 Werk met beelden. Ze zijn aantrekkelijker, worden sneller gezien en beter begrepen.  Jajajaja denken jullie: natuurlijk zegt Gitta dat, want die is van de visuele communicatie. Ik ben niet de enige, want ken je het picture superiority effect al? Dit veelvuldig onderzochte onderwerp toont aan dat beelden met tekst veel sneller en beter onthouden worden.  

 

Zo blijkt dat mensen zich na drie dagen slechts 10 % herinneren van een gesproken boodschap. In combinatie met beeld kunnen we 65% van de boodschap onthoudenHet werkt dus het allerbeste als je beeld hetzelfde communiceert als je tekst. Zo trekken beeld en tekst samen op, en versterken zij elkaar. Klik hier voor de bron.

 

Heb je ook een ingewikkelde boodschap? En wil je graag eens sparren over de beste manier om dit te communiceren?
Ik help je graag om helder en visueel te communiceren.

 

Met vriendelijke groet,
Gitta de Zwart

communicatiespecialist // illustrator // grafisch ontwerper
helder & visueel communiceren van ingewikkelde boodschappen